лабораторна робота

Після 24 лютого 2022 року три організації об’єдналися, щоб працювати з досвідами війни, та запустили лабораторію мистецьких досліджень «Земля повернення, земля турботи».

Музей сучасного мистецтва Одеси

Широкомасштабне вторгнення застало Музей сучасного мистецтва Одеси в момент перезавантаження. У нас були плани переїзду в нове приміщення, нового формату роботи, нової концепції, нових партнерств. Музей перебуває в постійному пошуку — в лабораторному дослідженні художньої традиції сучасної Одеси. Команда музею намагалася експериментувати з кураторськими підходами, новими способами репрезентації, новими медіа тощо.

Ми заснували стипендію для молодих українських художників та планували резиденції, у яких митці з різних міст та країн змогли б розділити досвід та створити нові сенси. Ми всі чекали, коли зможемо запустити мистецьке дослідження ролі звуків у сучасному світі, разом із британськими партнерами SoundCamp та Acoustic Commons планували вивчати звуковий ландшафт Кінбурнської коси.

Зараз на Кінбурнській косі «йде бойова робота». Після 24 лютого змінилося все. Ми опинилися всередині досвіду, якого раніше не мали, але наша орієнтованість на лабораторну роботу виявилася ще більш актуальною. Не відповіді, а запитування — це єдине, що ми можемо собі дозволити сьогодні. В цю дивну мандрівку, якої ми зовсім не очікували, ми вирушили з партнерами, які не перший рік працюють саме у форматі лабораторій — громадською організацією «Слушні речі» та платформою культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво.

Слушні речі

Громадська організація

Одним зі спостережень під час повномасштабного вторгнення став особливий фокус на проживанні втрати спільно та поруч з різними формами життя, що складають нашу екосистему — з рослинами, ґрунтом, водоймами. Про це співпереживання свідчать як мистецькі проєкти, що від початку вторгнення звертаються до теми зміни ландшафту, переосмислення понять землі та території, так і суспільні реакції на візуальну документацію — наприклад, фотографії розстріляного поля — або на повідомлення про те, що ми наразі не можемо побачити: пожежі в заповідниках, глибинні забруднення, втрату різноманіття рослин і тварин.

Спроба знайти слова на означення цього специфічного співпереживання та внести їх у словники власного мовлення та спілкування подекуди може бути повʼязана з ризиками та помилками. Проте вхоплення визначень, що формуються на межі різних практик і дисциплін — наукових, поетичних, візуальних — може бути продуктивним.

Наразі це співпереживання бачиться як вузол з безлічі особистих досвідів зсуву сенситивності та нового знання, яке ми видобуваємо тут і зараз, осмислюючи місце України в глобальних політичних, інфраструктурних та екологічних взаємозвʼязках. Підібратися до цього вузла, ідентифікувати його за допомогою слів, зображень та звуків — такою була мета учасників, учасниць та кураторської команди лабораторії.

Сьогодні ми можемо спостерігати, як навколишні явища переозначуються парадоксальним способом. З одного боку, ми сприймаємо звуки довкола, зміни в погоді, колись дуже знайомі нам локації у новій площині: що з цього є безпечним, а що може нести загрозу. З іншого — переживаємо травму через втрату міських просторів та ландшафтів, у яких ми формувалися та, як виявилося, — вкорінені. Такі зміни і те, що ми разом із навколишнім середовищем стали військовою ціллю на ушкодження та виснаження, ще більше сприяє фокусу на матеріальності речей.

Зрозуміти масштаб втрат наразі неможливо — це справедливо і для екологічних втрат, моніторинг яких є недоступним. Але і їхнє осмислення потребує розуміння відмінної темпоральності, в якій існують інші види та форми життя. Як вплинуть звалища військової техніки на ґрунти та підземні води? До якого ступеня бойові дії та пожежі в природних заповідниках зменшать різноманіття? Як зміняться Азовське та Чорне моря від викидів хімікатів, нафти, затоплення кораблів та мінування? Це залишить довгостроковий запис на тілі землі, а через це — в наших тілах і тілах наступних поколінь.

Теоретизуючи забруднення як зброю у війні проти України, дослідниця Світлана Матвієнко звертає увагу на те, як повільна природа насильства, спричинена вивільненням токсичних хімікатів, наприклад, від ракетних ударів, часто робить ушкодження непомітним та невловимим для людської уваги. Так само, як і екстремальні випадки насильства, що відбуваються миттєво, — як-от бомбардування, — можуть бути «невидимими» через їхню здатність провокувати шок і травму: свідки військових злочинів часто повідомляють, що в їхній памʼяті дні згортаються в єдине відчуття безперервності (Svitlana Matviyenko, “Pollution as a Weapon of War”. Climate. Our Right to Breathe, L’Internationale Online, K. Verlag, 2022, 53-62).

Оприявлення того, що випадає з поля зору і є невидимим — це видається ще одним важливим завданням мистецької лабораторії та її учасників.

Дослідження вузла з набутого знання і зміненої сенситивності тут і зараз також може впливати на наші взаємини з навколишнім середовищем, спонукати до побудови відносин, що беруть за основу рівнозначність та турботу на противагу експлуатації та виснаженню. Це особливо актуально в міркуваннях про відбудову та відновлення, коли те, що складає наш ландшафт, стане будівельним матеріалом.

Розгорнути

Минуле / Майбутнє / Мистецтво

Платформа культури пам’яті

Після 24 лютого 2022 року всі в Україні опинилися у світі без гарантій, кожна точка українського простору стала мішенню. І для кожного та кожної зрозуміло, що зараз йдеться про саме існування України, про проведення демаркаційної лінії між минулим та майбутнім.

Ті, кому щастить залишатися живими, відчувають себе дещо іншими істотами, ніж вони були до 24 лютого. Вони промацують світ усіма органами чуття — бо світ змінився на слух та дотик, у ньому багато чого перевернулося з ніг на голову. І зараз нам йдеться не про звичне «як таке можливо в 21 столітті?». Цікаво, чому це могло статися в 20-му столітті, але вже не може в 21-му? Ніби після Першої світової не було зрозуміло, що війна — це погано. Чи завадило це катастрофі Другої світової?

Зараз тим, хто живий, треба спробувати залишитися живими — щоб опиратися. Ми більше не аристотелівський zoon politicon (тварина політична), який чітко розрізняє свою духовну та тваринну природи, розуміє, як діяти, щоб досягти особистого та колективного щастя. Ми опинилися наодинці з відчаєм та зраненістю, з передуманим та перезавантаженим відчуттям гідності — своєї, чужої, не тільки людської. Це про досвід живої істоти — не тієї, яка, як бачив Кант, попрощалася з природним дитинством.
Поки що ми точно знаємо, що зло існує. Зло — це не нестача добра, похибка нормального світу. Зло — субстанційне та реальне. Зустріч із ним багато змінює в нас. Ми стали відчувати світ, як живі істоти. Живі — ключове слово. Бо ми відчуваємо життя інакше — і відчуваємо біль інакше.

24 лютого ми опинилися в реальності, де не було раціональних пояснень, але була гранична концентрація буття — саме тут, у точці болю та спротиву. Так буває в момент поранення: навіть не бачачи, що саме нас поранило, ми стаємо концентрованим у точці болю буттям. Не носіями розуму, а есенцією буття та неможливості дії. В момент, коли ми спроможемось на перше зусилля тлумачення, ми отримаємо надію на виживання. Але в момент неможливості руху ми перетворюємось на суцільне вслуховування, вчування.

Коли ми є живими істотами, які постійно відчувають себе мішенню, наша вразливість через власну матеріальність стає наочною. Тонка лінія між життям та небуттям виявляється не метафоричним конструктом, а цілком реальним відчуттям власної шкіри як того, що насправді не відділяє тебе від решти світу. Ракетний удар може перемішати органіку та неорганіку в єдину безсенсовну та мертву масу. Власна матеріальність проживається наново як вразливість та невідділеність від матерії навколо.

Ця невідділеність дає відчуття максимальної близькості не-життя, але водночас ми набуваємо форм чутливості, які раніше не були настільки очевидними. Ми дивимось на обстріляне поле та відчуваємо біль. Земля як продовження нашого тіла, біль якого ми відчуваємо. Люди в Україні починають питати себе: чим є земля? Чи Земля. Де ми між міфологією, економікою та прозаїчною реальністю солдатського окопу?

Виникає спокуса говорити про особливу свідомість, яка з'являється саме зараз, про перетворення нас на інших істот, які отримали додаткову чутливість та здатні відчувати думки не-людей. Для нас важливо утриматись від цієї спокуси. Саме знання про те, наскільки іншою істотою є, скажімо, рослина, дає нам можливість сказати: ми гадки не маємо, про що воно «думає». У феноменології є напрям, який фіксує феномен plant thinking — метафора, що описує гранично нелюдьску раціональність. Експерименти зі слуханням енергій — не в полі нашої компетенції.

Ми запитуємо себе саме про те, чим є для нас цей досвід болю від виду обстріляного поля. Це не лють щодо зіпсованого ресурсу. Тут є щось дуже важливе про нас — про те, як працює ця спорідненість з гранично іншим. Ми повертаємо землі, які не є власністю — вони є простором нашої самості, частиною нас, а ми є частиною них. Захистити землю від отруєння — це не розрахунок на її вдячність. Це про відповідальність та розуміння недоторканості того, чим ми не є.

Спокуса використання міфів надто велика, розуміння їх недоречності — також. Тож до чого тут мистецтво? Воно врятує від війни? Звісно, ні. Не зупинить, не захистить, не підніме мертвих. Граничний біль мистецтвом не зупинити. Мистецтво дає рухатись та шукати питання, відповіді на які ми відчуваємо, але не можемо сформулювати, поки не знайшли, власне, питання. Нічого ще не позаду, ми всередині події, в якій виживемо не всі. Так сталося, що саме мистецтво може вхопити те, до чого не дотяглася ані наука, ані будь-яка аналітика.

Мистецтво не пророкує, але ловить найважливішу емоцію, дозволяє розділити досвід, який є в нас усіх, але може не стати полем рефлексії. Розділений досвід дозволяє зробити крок вперед, зафіксувати щось важливе або струсити випадкове. Можливо, саме зараз життя та мистецтво наближаються одне до одного дуже близько. Мистецтво виростає з доторку до реальності. Реальність постає перед нами впізнаваною-невпізнаваною в мистецькому жесті.

Розгорнути